KASSA-VIDÉK TELEPÜLÉSKÉPEI 

Tamáska: Történeti városközpontok örökséghelyzete a Felső-Bódva mentén

 

In: Urbs, Magyar Várostöténeti Évkönyve 6. évf. 1. sz. / 2011, 261-293. o.

 

 

Történetiség és modernizáció

Az 1960-as évektől bekövetkező általános életmódváltozás a Felső-Bódva az átlagosnál is erőteljesebben alakította át az urbanisztikai hangsúlyokat.[1] Azt várhatnánk, hogy az erőteljes modernizáció a településtörténeti értékeket szinte teljes pusztulását eredményezte. A térséget járva azonban mást tapasztalni. A legújabb kori városépítészeti rétegek ugyanis nem a történeti örökséget lecserélve, hanem azok mellett, vagy éppen azokat körülölelve jöttek létre.[2]

Különösen érvényes ez a megállapítás a Stósz, Alsómecenzéf, Felsőmecenzéf, Jászó, Szepsi és Torna alkotta Felső-Bódva menti városláncolatra. A statisztikai adatok első olvasatban itt is csekély történeti értéket sejtetnek, hiszen az 1945 előtti házállomány átlagosan 20 százalék körül mozog. Ez a nyilvánvalóan alacsony arányszám azonban viszonylag magas, száz, illetve afölötti abszolút értékeket takar.  Ha ezeket az abszolút értékeket az 1938-as statisztika számaival vetjük össze, úgy azt láthatjuk, hogy a régi házállománynak átlagosan 50-70 százalékát bontották le. A pusztulás tehát korántsem teljes körű. Így a történeti házállomány relatív alacsony aránya mögött nem az intenzív bontás, hanem a zöldmezős területek beépítése húzódik meg okként. A statisztika mellett a történeti és a jelenkori térképek, valamint a helyszíni bejárások is megerősítik a fentebbi megállapítást.

Elmondható tehát, hogy a Felső-Bódva menti kisvárosokban egyszerre van jelen a történeti városépítészet és az 1960-as évektől datálható újabb építészet. A két, esztétikájában, anyagában, felfogásában és még sorolhatnánk a szempontokat, ellentétes megjelenésű településszöveti egység összekapcsolódásának vizsgálata képezi jelen elemzés tárgyát. Terjedelmi korlátok miatt nem térek ki a történeti városok valamennyi negyedére, csupán a városközpontok metamorfózisát tárgyalom. A műemléki, urbanisztikai és antropológiai módszerekkel[3] dolgozó felmérés olyan kérdésekre kereste a választ, vajon az óváros történeti központja megőrizte-e urbanisztikai funkcióját; hogyan hatottak rá az elmúlt évtizedek városrobbanásának következményei; milyen településhálózati átrendeződések zajlottak; milyen új alakzatokat hozott létre a területi expanzió, a népességnövekedés és az építési konjunktúra? Ezeket a kérdéseket nem önmagukban és egyenként, és főként nem önmagukért vizsgálom. A cél annak a kölcsönhatásnak a feltárása, amely a legújabb kori városfejlődés és a történeti városközpont morfológiai hagyatéka között fennáll.

 

A történetiség jelenvalósága: az örökséghelyzet

 

A történeti városszövetet vizsgálata a jelen szemszögéből korántsem magától értetődő kutatási beállítottság. Maga az örökséghelyzet sem tartozik az széles körben használt fogalmak közé. [4] Mielőtt tehát az empirikus vizsgálatok anyagára térnék rá, röviden összefoglalom, milyen elméleti keretben értelmezhető a történeti városközpont és a modernizálódó városszövet kapcsolata.

Mindenekelőtt tisztázni érdemes, hogy a történeti város örökséghelyzete, másként fogalmazva annak történeti jelenvalósága, nem azonos a kulturális örökség fogalmával. Széles körben elterjedt felfogás, hogy a történelem és az örökség egymással polemizáló megközelítésmód.[5] Míg az első a tudományos mező diskurzusára, addig az utóbbi a tudomány társadalmi használatára utal; arra a folyamatra tehát, amelynek során bizonyos történeti tények felnagyítva, mások elhallgatva vagy elferdítve, az aktuális politikai-társadalmi mezőbe ágyazottan jelennek meg. Mint ilyen természetesen számot tarthat a tudományos diskurzusok érdeklődésére is, de maga a kulturális örökség nem tudományos fogalom, hanem társadalmi jelenség.

A kifejezés ezen tartalma az egyik ok, amiért kerülöm annak használatát. A másik, hogy jelen dolgozatban az örökség vizsgálata nem korlátozódik a kulturális, illetve műemléki többlettartalmat nyert építészeti hagyatékra. Azt állítom, hogy minden történetinek minősíthető városépítészeti jelenségnek leírhatjuk az örökséghelyzetét, függetlenül annak esztétikai, ideológiai konnotációitól.[6] A Felső-Bódva mentén ennek a kijelentésnek különös jelentősége van, hiszen az északi bányavárosokat leszámítva a közösségek alig vannak tudatában településük értékeinek.[7]

Az örökséghelyzet fogalma annyiban azonban mindenképpen illeszkedik a kulturális örökség diskurzusához, hogy a jelenkor áll érdeklődésének középpontjában. Ezen a ponton érdemes rávilágítani arra a különbségre, amely a történeti városkutatást a történeti város örökségkutatásától elválasztja.  A történeti városkutatásban a múlt relikviái egymástól elválló rétegekként jelennek meg. A cél egy-egy idősík koherens kapcsolatainak feltárása és rekonstruálása. Egy „szabályos” városépítészeti munkában olyasmi fejezetek követik egymást, mint a „középkori város”, „a felvilágosodás kora”, a „századforduló” stb.[8] A periodizációjának komoly hibája, hogy időben visszafelé haladva a konkrét építészeti emlékek száma radikálisan csökkenni kezd.[9]

A múlt relikviáinak esetlegessége[10] az örökséghelyzet fogalmában nem jelentkezik problémaként. Ennek oka, hogy az örökséghelyzet kutatásakor a részletes periodizáció éppúgy nem cél, mint a történeti rétegek rekonstruálása. A történetiség ugyanis a jelen urbanisztikai folyamatok szerves alkotóelemeként kap szerepet. Ily módon a történeti szerkezetiség, mint egységes kategória áll szemben az újabb városépítészeti fejlődéssel.[11] A történeti és új rétegek közötti határvonal nem definiálható előre. A régiség kategóriája ugyanis nemcsak koronként és földrajzi egységenként, hanem a kutató személyes tapasztalatainak függvényében is változik.[12]

Várostörténeti szempontból a Felső-Bódva mentén réginek, azaz történetinek minősíthető minden szerkezeti elem (út, tér, telekrend) és építészeti objektum, amely a hatvanas évek tömeges lakásépítési hulláma előtt született meg. A hatvanas évekig a Bódva mentén még élénken éltek a paraszti és a szerényebb léptékű polgárias építőhagyományok. A kő alapot felválthatta a beton, az alaprajz újabb szobákkal bővülhetett, a homlokzat összetettebb, mesterkéltebb kialakítást kaphatott. Mindezen változás azonban elveit tekintve illeszkedett a korábbi lakóházfejlődés tendenciájába, még ha fel is gyorsította azt.[13] A hatvanas években megjelenő lapos tetővel fedett emeletes családi házak azonban törést okoztak a helyi építészeti tradíciókban. Elemzésemben tehát arra keresem majd a választ, hogy az 1960-as évek utáni urbanisztikai fejlődés, milyen kihatással volt, illetve van a történeti városközpont funkciójára, építészeti (műemléki) állapotára.

 

Történeti városközpontok örökséghelyzete az egyes településeken

 

Stósz: A valamikori szepességi bányaváros mai értelemben véve inkább falunak nevezhető. Kereskedelmi, közigazgatási és oktatási funkciói elenyészőek. A városközpont szerepét - amely ma inkább egy turisztikailag értékes sétaút, mintsem klasszikus city - a műemlékileg is értékesebb fő utca tölti be.[14] Stósz történeti főtere késő középkori topográfiájú, egy völgyrendszer kapujában alakult ki. Ékköve a 16. századi eredetű templom, de itt áll az egykori városháza és a 19. századi gyáripari fejlődést reprezentáló mágnás palota is.[15] A némileg szabálytalan, háromszöget formáló tér lejtős terepen helyezkedik el.[16] A sétányokkal, ligetes foltokkal tarkított terecske festői hatású lehetett. Azt azonban az archív fotók és a házállomány vizsgálata is mutatja, hogy a városi élet egyik legfontosabb szegmense, nevezetesen az élénk kereskedelmi tevékenység, nem volt jellemző rá.[17] A tér harmóniája mára teljesen megbomlott. A környezettel nem kommunikáló újabb beépítsek mellett a történeti épületek leromlottsága is szembeötlő.

A főtér karaktervesztése a város általános hanyatlásán túl a belső térbeli folyamatok átrendeződésével is magyarázható. A szocialista évtizedekben a város keleti szegénynegyedei mögött épült fel a modern gyárnegyed a maga emeletes tömbházaival. Ezzel a városi élet hangsúlya keltebbre tolódott, ami hozzájárult a régi városközpont marginalizálódásához. Mindeközben a főtértől nyugatra fekvő egykori gyárváros elsorvadt, épületállománya nagyrészt elpusztult. A helyét elfoglaló néhány tömbház és a dűlőutak mentén kiépülő családi házas utcák teljesen átformálták Stósz arculatát. A történeti övezetesség (gyárváros, alacsony presztízsű lakóövezet, központ, fő utca, szegénynegyed) ma már alig felismerhető. Az új szerkezetiségben családi házas övezet, a fő utcába egyre inkább beolvadó központ valamint a modern gyárnegyed követik egymást.

 

Alsómecenzéf: A mai főtér az észak-déli tengelyű középkori eredetű telepítvényből és az azt keresztező országútból alakult ki. A történeti városrészek utcái mellett a város új negyedei is a főtérre szerveződnek. A régi országúttal párhuzamosan kialakuló új Alsómecenzéfet két lakótelep, valamint a nyolcvanas évektől a volt dűlőutak mentén előrehaladó családi házas beépítés jellemzi. Utóbbi beépítési mód rendszeres közönként rácsatlakoznak a régi várostengelyre. A modern lakóegységek bekötőútjai közvetlenül a fő utcához csatlakoznak. Ebből következően Alsómecenzéfen az újváros nem egyetlen lakónegyed, hanem olyan laza konglomerátum, amely tulajdonképpen az óvárossal, és a történeti központtal tart fenn szoros kapcsolatot. Ebből következően Alsómecenzéfen az újabb településrészek hasonló intenzív összeköttetésben állnak a főtérrel, mint maga a történeti város.

A városszervező funkció tökéletes összhangban van a téren álló nagyobb léptékű, helyenként az emeletességig is eljutó történeti épületállománnyal. A háromezer fős Alsómecenzéf egykor fontos kereskedelmi és szellemi központ volt.[18] Utóbbi szerepét részben ma is őrzi, hiszen iskolaváros, amelynek vonzáskörzete a szomszédos falvakra, kisvárosokra is kiterjed. A fő tér emellett viszonylag gazdag szolgáltatási palettával rendelkezik. Az élelmiszerboltok mellett szakboltok, nagyáruház, étterem, különböző kvalitású kocsmák és kávéházak működnek itt, sőt még egy kispiac is színesíti a képet. Ezeket a kiskereskedelmi, szolgáltató funkciókat a tér épületei az eredeti architektúra megtartása mellett tudják befogadni. Ennek oka, hogy Alsómecenzéf már a 18. századtól piacközpontként működött, amely funkció természetes módon alakult át a 19. század végén állandó kiskereskedelemmé. A főtéri házak zömét évszázaddal ezelőtt is a kereskedelem igényeinek megfelelően alakították ki.

Mindemellett Alsómecenzéf központja más környékbeli példákkal összevetve kiemelkedően rendezett, „németes hatású”.[19] A műemléki hatóság engedélyével lezajlott átalakítással a teresedés korzó jellege domborodott ki, amit a pihenő padok sora, a sétány és az emlékmű is jelez. A korzó azonban nagyrészt kihasználatlan, legfeljebb az erre tévedő turisták tesznek egy-egy tiszteletkört. A helybeliek mentális térképén a főtér inkább a buszmegálló okán van jelen. A Kassa felé tartó távolsági buszok ráadásul körbejárják az egész sétateret. Habár talán szerencsésebb lenne egy egyszerű buszöböl kialakítása, a mecenzéfi városfejlődés jelen fokán a közlekedési csomópont és a sétatér formai összekapcsolódása inkább emeli utóbbi reprezentatív megjelenését. Az átmenő forgalom általában rombolni szokta a városi terek használati értékét. Alsómecenzéf azonban eléggé félreeső hely ahhoz, hogy a buszforgalom ne jelentsen állandó terhelést. Ráadásul a sétateret a helybeliek láthatóan nem használják, miközben a buszmegálló élénk társadalmi érintkezési pont.

 

Felsőmecenzéf: Az egykori német bányaváros az egész Kassai-medence talán leginkább történeti hatású településképével büszkélkedhet. Orsó alakú főutcájához az elmúlt évtizedekben nem csatlakoztak családi házas övezetek, így a városkép megkapó harmóniával illeszkedik a tájba. A régiesség természetesen nem a lakosság műemléki elkötelezettségének, hanem a szocializmus évtizedeiben bekövetkezett visszafejlődésnek tudható be. A közigazgatásilag Alsómecenzéfhez csatolt település külvárossá vált. Ráadásul közlekedési zsákjellege csak erősítette a mellőzöttséget, amely a városközponti funkciók elköltöztetésével jártak együtt. Annak ellenére, hogy Felsőmecenzéf a rendszerváltás óta ismét önálló közigazgatási egység, a városias élet továbbra is hiányzik belőle. Nem lakáscélú intézményei szegényesek: csupán a templom, a polgármesteri hivatal és a vegyesbolt alkotják. Az orsó középvonalában található közösségi létesítmények, mint pl. a sétány, eltűnőben vannak. Tömegközlekedési kapcsolatai sem jobbak bármely zsákfaluénál, demográfiai tartalékai pedig kimerülőben. [20] Egyedül a keleti térfal morfológiája utal a valamikori városi létre.

 

 

Jászó: A kolostoráról nevezetes Jászó központja a Bódvával párhuzamos polgárváros és az arra merőleges papi város találkozásánál alakult ki. Zárt térről nem beszélhetünk, hiszen a központ laza térfalait az ide torkolló utcák épületei képezik anélkül, hogy egymással kommunikálva egységes architektúrát hoznának létre. A templom sem itt, hanem az Alvég feletti dombon található. A teresedés kiemelkedő helyét elfoglaló polgármesteri hivatal patinás ugyan, de az eredetileg malomnak készült épület puritán célszerűségében kevéssé felel meg egy városközpont reprezentációs igényeinek. A volt városháza (később vendégfogadó, majd kultúrház) az egyetlen, félreismerhetetlenül urbánus hatású objektum. Máskülönben a polgárházak zöme egyszerű, gyakran kifejezetten falusias megjelenésű.

Az architektúra egyszerű háttere előtt azonban élénk kisvárosi élet zajlik. Jászó átszállóhelye a Mecenzéfre, Poprócsra és Szepsire vivő buszjáratoknak. Kocsma, vendéglő valamint néhány élelmiszerbolt, virágüzlet, papírkereskedés és ruhabolt található a központban. Mivel ritkák a történeti kereskedőházak, a volt paraszt-kézműves házak első szobái kezdenek megnyílni az utca felé. Mindemellett néhány bódé is megjelent, valamint a hatvanas évek modernizmusában fogant szolgáltatóház is tarkítja az összképet.

A város, amelyet ez a kisé diffúz hatású központ kiszolgál, hangsúlyaiban alig változott az elmúlt hatvan esztendőben. A poprócsi út melletti szegénynegyed eltűnt, helyette a hosszanti telkek gyümölcsöseinek kisajátításával alakítottak ki családi házas beépítéseket. Az észak-déli tengelyű óváros ily módón egy-egy párhuzamos utcával bővült. Sor került egy kisebb családi házas, raszterszerű telep és néhány tömbház kialakítására is. Mindez az Alvég relatív felértékelődéséhez vezetett a dombra kapaszkodó Felvég ellenében, de érdemben a városközpont morfológiai szerepét nem befolyásolta.

Jelentős hatással van ugyanakkor a központ napi életritmusára a várostól keletre fekvő cigánytelep. A roma lakosság évszázadok óta jelen van a település életében, de demográfiai súlya csak az elmúlt évtizedekben lett meghatározó. A városi élettől szociológiai, életmódbeli és térbeli értemben egyaránt távol lévő cigányságra a városközpont gravitációs erőt fejt ki. A cigánytelepről bevezető országúton – járda errefelé nem épült– állandó a gyalogosközlekedés. Mindez korántsem magától értetődő jelenség, hiszen a szomszédos Alsómecenzéfen – ahol a jászóihoz nagyon hasonló gettó alakult ki - rendszerint csak az iskoláskorú gyerekek szokták felkeresni a városközpontot.

 

Szepsi: A szocializmus évtizedeiben egyedül Szepsi növekedése volt olyan ütemű, hogy elszakadva a vidékies hagyományoktól egy közel tízezer fős regionális alközponttá tudott fejlődni. Szepsi a századfordulón még alig emelkedett ki környezetéből, noha járási székhely és vasúti csomópont is volt egyben.[21] A hatvanas években bekövetkezett népességrobbanással azonban nemcsak településhálózati pozíciója szilárdult meg, de átalakultak belső szerkezetiségének hangsúlyai is.

A nem egészen egy kilométernyi piacutcás településmag az elmúlt harminc-negyven esztendőben majd teljes hosszúságában vált az új város centrumává. A centrummá lett óváros kialakulásában döntő tényezőnek bizonyult, hogy az egykor borkereskedelemből élő Szepsi alatt homokkal feltöltött pincerendszer húzódik. Ezek feltárása és stabilizálása állítólag túlságosan nagy összegeket emésztett volna fel, ezért a lakótelepek és szolgáltatóházak alkotta „betonvárost”[22] a Bódva túl partján, a valamikori szérűskertben alakították ki.[23] A családi házas kertváros még egy zónával nyugatabbra, a szőlőhegy keleti lejtőin nyert elhelyezést.

A három egymással párhuzamosan futó települészóna (óváros, betonváros, családi házas öv) között a volt országút kelet-nyugati tengelye biztosítja az összeköttetést. Mivel ez az óvárost dél felől érinti, érthető módon elsősorban ezen a szakaszon figyelhető meg a lakóövezet átalakulása bevásárló, szolgáltató és igazgatási centrummá. Az oromzatos lakóházakból álló óváros metamorfózisa annál is inkább figyelemre méltó, mert mindezidáig nem vezetett tömeges bontásokhoz. A tulajdonosok rendszerint megkímélik a ház alaptömegét, miközben nagyméretű üvegportálokkal és divatos színezéssel aktualizálják azok megjelenését.

Szepsinek ez az új központja a katolikus templom körüli térre érve a 18-19. század igazgatási, oktatási és kereskedelmi intézményeit fejleszti tovább. Mivel itt korábban is álltak emeletes épületek, az azóta felhúzott szocreál és modern tömbök legtöbbje belesimul a városkép sziluettjébe.

Torna: A régi Torna központja a kereskedőváros és az urasági településrész találkozási pontján alakult ki. Némileg hasonló alaphelyzetet teremtve tehát, mint amelyet Jászó kapcsán már felvázoltam. A kereszt alakú tér itt is természetes folytatása az ide torkolló utcáknak. A kelet-nyugati tengelyt, amely korábban a távolsági forgalmat is lebonyolította, jellegzetes kisvárosi kereskedőházak kísérik. Az inkább lakóházak övezte észak-déli korzót, amely a kastélytól a vármegyeházáig vitt, főként módosabb polgárok, hivatalnokok és szabadfoglalkozásúak lakták.[24] A két, jellegében különböző utca kereszteződésében kialakuló tér architektúráját egy-egy nagyobb léptékű saroképület és Nepomuki Szent János baldachinos szobrából álkotta. A tornai városközpont sosem volt valódi településszervező tényező, inkább a kastélytól a vármegyeházán át a kaszinóhoz vivő sétaút reprezentatív állomása. A település fő intézményei (kastély, városháza, üzletek stb. szétszórtan helyezkedtek el. Így mikor a hatvanas évek végén a cementgyár építésekor a Nepomuki szobrot eltávolították, egyszeriben üressé lett a tér.

Ugyanebben az időben született meg új Torna a maga kiterjedt lakótelepével, családi házas övezetével. Az újváros a régi mellé települt, teljességgel átszervezve a korábbi térstruktúrát. Új városközpont született, amely csillagszerűen gyűjti be a régi és új városrészekből érkezőket. Itt kapott helyet a buszmegálló (amely egyben a tornai járás kisebb falvainak elosztóállomása is), valamint az áruház, a posta, az egészségügyi ház és a polgármesteri hivatal. A kisebb boltokra és vendéglátóhelyekre természetes vonzást gyakorol az új központ. Építészetileg azonban ez a teresedés meglehetősen heterogén, zavaros képet mutat. Adódik ez az épületek eltérő stílusából éppúgy, mint a térszerűséget kiemelő elemek teljes hiányából.

 

A városközpontok örökséghelyzetének összevetése

 

Kapcsolatok átalakulása

A városközpont nyílt rendszer, amely nem csak önmagát, de a teljes települést szervezi.[25] Éppen ezért az örökséghelyzetére ható tényezők közül a kapcsolatok átalakulásának különleges jelentősége van.  A kapcsolatok makroszintje a településhálózatban elfoglalt pozícióval jeleníthető meg.[26] A mikro szintet esetünkben a város alaprajzából, annak használatából leolvasható szerkezetiség jelenti.

A Felső-Bódva mentén a településhálózat hangsúlyai az elmúlt fél évszázadban alapvetően átrendeződtek. Történetileg egy északi ipar- és bányavidék (Stósztól Jászóig) volt szembeállítható a mezőgazdasági adottságú medencével.[27] A Kassa környéki szocialista iparpolitika Jászó hagyományait teljesen figyelmen kívül hagyta, Stószon és Mecenzéfen alig történetek fejlesztések. Ezzel ellentétben a déli agrárvárosok, Szepsi és Torna ipari alközpontokká váltak, szorosan kapcsolódva a kassai vasmű 1959-ben gründolt gigantikus vállalkozásához.[28] [29]

A városközpontok élénkségére nagy hatással van a kisvárosok közvetlen kistelepülési gyűrűje is. Szepsi tökéletesen betölti a középvárosok klasszikus „járásközpont” szerepét. Buszpályaudvara az egész Bódva vidék legfontosabb elosztó állomása. Iskolái, hivatalai, művelődési intézményei mind járási méretűek.  A többi kisváros közül Torna és Alsómecenzéf rendelkezik még valamiféle központi szerepkörrel. Torna nem csupán vármegyei és járási székhely funkcióját örökölte meg[30], hanem az aprófalvas településhálózatot is. Ráadásul a határok miatt a várost nem csak a Gömör-Tornai-karszt szűk völgyeinek irányából, hanem déli felől is zsák, illetve kvázi zsáktelepülések övezik. Ezeknek az aprófalvaknak egyetlen kijárata Torna felé vezet. Alsómecenzéf kitüntetett forgalmi (és ezzel szorosan összefüggő gazdasági, kulturális) pozícióját legalább annyira köszönheti az elmúlt évtizedek változásainak, mint történeti hagyományainak. A folyó megszabta településhálózat tagjai ugyanis láncszerűen követik egymást, így nem alakulhatott ki a Torna környékére jellemző csillagszerű úthálózat sem. Alsómecenzéf csupán azért emelkedik ki Felső-Bódva településláncolatából, mert szomszédjai fokozatosan elvesztették városias jellegüket.[31]

Végül a városon belüli kapcsolatokra térve a Felső-Bódva mentén három alapesettel találkozhatunk. Az első, mikor is az új részek hiányukkal vannak jelen. Stósz és Felsőmecenzéf példája mutatja, hogy mindez a történeti városközpont egyszerűsödéséhez, funkcióinak elszegényedéséhez vezet.  A második esetben az új város szervesen nő rá a régi városra, annak korábbi dűlőútjait, kivezető országútjait használja fel. Erre példák Jászó és Alsómecenzéf, amelyeknek központja körül egyenletes gyűrűket alkot az új város, mintegy „felhizlalva” a korábbi szerkezetet. Minkét helyszínen azt tapasztaljuk, hogy a városközpont továbbra is betölti rendező funkcióját. A harmadik alapesetet Szepsi és Torna képviseli. Ezeken a helyeken egy új, a történeti várostól térben is elválló struktúra jött létre. Következményként Tornán a városközpont eltolódása, Szepsiben pedig annak kiterjedése volt megfigyelhető. Ezzel összefüggésben pedig Torna városközpontjának örökséghelyzetére az erőteljes szlömmösödés és építészeti karaktervesztés (üzletportálok eltűnése, homlokzati díszek redukciója stb.) a jellemző, míg a középvárossá növekvő Szepsiben a city-funkció került előtérbe. A citysedés részeként a korábbi lakóházak utcai frontját megnyitják, az udvarok fél-privát terekké válnak.

 

 

 

 

 

Arányok

 

Az örökséghelyzet kapcsán az arány alatt azt vizsgálom, hogy a városközpont történetileg adott morfológiai keretének, mint gravitációs középpontnak, milyen tömegű várostestet kell összefognia, illetve mennyire szétszórt ez a várostest. Az arányok érzékeltetéséhez az 1930-as és a jelenlegi népességszámot, ugyanezen időszakra vonatkozó házszámadatokat, illetve a történeti és a jelenkori térképeket hívom segítségül. [32]

 

A huszadik század közepén Alsómecenzéf és Szepsi jártak a legközelebb a valódi kisvárosi léthez.[33] Lakosságszámukat tekintve alig voltak ugyan népesebbek más Felső-Bódva menti városoknál, de feltűnően kiterjedt ingatlanállománnyal rendelkeztek. Alsómecenzéf keresztutcás alapszerkezete csápszerűen nyúlt be a völgyekbe, ami 1,5-2 kilométeres belterületi távolságokat generált.[34] Ez az alapszerkezet, mintegy gerincutat képezve, lehetővé tette a háború utáni építkezések integrálását a városba.

 

Szepsi örökölt történeti arányai kedvezőtlenebbek voltak. A Bódva teraszán futó piacutcás főtengelye mindössze 800 méter hosszú, miközben lakossága az elmúlt emberöltő alatt több mint megnégyszereződött. Jogosan merül fel a kérdés, miként őrizhette meg a kicsiny városmag urbanisztikai szerepét? A válasz a rendkívüli népességtömörülést lehetővé tevő lakótelep-építkezésekben rejlik. Sokat mondó, hogy míg Szepsi 800 lakóingatlanjában mintegy 2600 lakás található, addig Alsómecenzéfen közel ugyanannyi épületben mindössze ezer.[35] Így bár statisztikai értelemben Szepsi ma jóval nagyobb város, mint Alsómecenzéf, fizikai kiterjedtségében hasonló nagyságú. A történeti városmag gravitációja a lakótelepi zónát tökéletesen lefedi. A Bódvához lefutó régi sikátorok révén a tömbházban élők átlagosan háromszáz méteres gyalogút után már a központban vannak. Természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ez a központ ma jóval kiterjedtebb, mint korábban, alkalmazkodva a 9000 lakosú kisváros igényeihez.

 

A szintén jelentős lakótelepi zónával gazdagodó Tornán Szepsivel ellentétben nem a centrum kiterjeszkedése, hanem elköltözése figyelhető meg. Egyéb tényezők mellett ebben szerepet játszott az is, hogy a mai Torna „csupán” duplája az egykori városnak, s így a centrumfunkció Szepsihez hasonlatos kiterjesztésének nem voltak meg a népességkoncentrációból adódó feltételei.[36]

 

A népességnövekedést produkáló városok közül Jászó dinamikája volt a legcsekélyebb. Tömbház alig épült, az új utcakiosztású családi házas övezet alig terjesztette ki a város fizikai határait, ami kedvezett a történeti városközpont kontinuitásának. A lakóházállomány másfélszeresére szökött ugyan, de ez a gyarapodás kielégíthető volt a korábbi telekrend belső tartalékaiból. A történeti Jászón ugyanis nem került sor a hosszanti telkek átvágására, így a hatvanas-hetvenes években tetőző építési konjunktúra számára a kertvégek telkesítése jó megoldásnak bizonyult. Lényegében nem történt más, mint a korábbi csűrsorok helyére lakóházsorok kerültek.

 

Végül Stósz és Felsőmecenzéf kapcsán a számadatok már visszaesésről tanúskodnak. Felsőmecenzéf lakosságszáma 70 százalékos zuhanást produkált. Ilyen mértékű demográfiai hanyatlás mellett nemcsak a városközpont funkcionális hanyatlása szembeszökő, de a lakóházállomány puszta fenntartása is gondot okoz. Elsősorban a rosszabb adottságú városszéli épületek, valamint a széles fő utca közepén álló lakóingatlanok pusztulása szembeötlő.

 

Stósz, amelyek demográfiai hanyatlása nem volt ilyen drámai, még valamelyest növelni is tudta belterületét. Ez egyrészt a város keleti határában felépített lakótelepben és gyárvárosban, másrészt a kivezető dűlőutak mentén kialakuló családi házas utcákban manifesztálódott. A városon belüli fizikai távolságok növekedésével párhuzamosan a közlekedési tengelyt képező fő utca szerepe felértékelődött a fórumszerű főtérrel szemben. Ez a folyamat azonban (ellentétben Szepsivel), nem a centrum kibővüléséhez, hanem annak szerepvesztéséhez járult hozzá. A lakosságszám csökkenése ugyanis nem teszi lehetővé a városi infrastruktúra bővülését. Az egyre inkább felértékelődő fő utca szerepe így a közlekedési funkcióra, és kisebb mértékben a turisztikai látványosságra redukálódik.

 

A központok morfológiája

 

Mindezidáig azokról a faktorokról volt szó, amelyek külső erőként a központok átalakulására hatással lehettek. A harmadikként tárgyalt témakörben megfordítom a nézőpontot, és arra keresem a választ, hogy adott morfológiai karakterek – teresedések alaprajza, épületek megjelenése, léptéke stb. – miként járultak hozzá a kívülről érkező faktorok integrálásához vagy éppen módosulásához? Abból az alaptételből indulok ki, hogy a központok textúrája eleve magában hordoz bizonyos használati lehetőséget.

 

A vizsgált városok főterei Stósz[37] kivételével hosszanti alapformájúak, noha valódi piacutcás szerkezetről csak Felsőmecenzéf és Szepsi esetében beszélhetünk. Jászón, Alsómecenzéfen és Tornán, amelyek eredendően szintén piacutcás főtérrel rendelkeztek, idővel a keresztutcás jelleg vált a dominánssá. Mindez azt jelenti, hogy ezekben a kisvárosokban lényegében egy közlekedési csomópont alkotta a központot. Az, hogy ez a csomópont, milyen mértékben tudott önálló teresedést létrehozni, nagy hatással van a mai örökséghelyzetre is.

 

Legérleltebb térformával minden kétséget kizárólag Alsómecenzéf rendelkezik. Az észak-déli tengelyű ovális főtér tökéletesen integrálta a kelet-nyugati kereszttengelyt. A tér fokozatosan összezáródik, majd összeolvad az ide bevezető fő utca szintén zárt tengelyével. Ily módon egy emeletes épületekkel is hangsúlyozott kisvárosi architektúra jellemzi Alsómecenzéf történeti központját. A nagyvonalú térkialakítás nagy szerepet játszott abban, hogy a hatvanas-hetvenes évek városnövekedése sem fizikailag, sem karakterében nem rombolta szét a történeti miliőt. A (volt) városháza például az egyébiránt küllemében meglehetősen idegen nagyáruházat is integrálni tudta.

 

Ennek az örökséghelyzetnek akkor értjük meg jelentőségét, ha összevetjük a szomszédos Jászóval, illetve Tornával. Mindkét városra áll, hogy a keresztutcában kialakuló történeti központ funkciójában hiányos, architektúrájában vidékies maradt. A hatalmi intézmények (templom, kastély, kolostor) nem itt, hanem az innen kivezető utak mentén helyezkedtek el.[38] Meghatározó épületek hiányában nem alakult ki a település tematikus elemeiből kiemelkedő, térben koncentrált architektúra. Mindkét keresztutcás főtérre igaz, hogy a huszadik század második felének urbanisztikai robbanásával járó kihívásoknak nem volt képes maradéktalanul megfelelni. A finom egyensúly, amely a teresedések szerény architektúrája és azok urbanisztikai funkciója között fennállt, láthatóan megbomlott. Az ide áramló forgalom szétfeszítette a léptékeket, zavaros közlekedési szituációvá süllyesztve a keresztutcás városközpontokat.

 

A piacutcás szerkezetű Szepsi jobban tudott alkalmazkodni a változásokhoz. Ennek egyik oka magában a szerkezeti formában keresendő. A piacutcás várostest törések nélkül képes terjeszkedni, hiszen jellegéből adódóan úgy hoz létre városképi egységet, hogy közben nyitott marad a növekedési tartalékot jelentő utcák felé.[39] Szepsi történeti városközpontja szinte észrevétlenül olvad bele a fő utca sodró atmoszférájába. A városközpont örökséghelyzetének másik szerencsés alapadottsága annak vertikális hangsúlyaiban keresendő. A történeti épületek ily módon sikeresen képesek asszimilálni a 20. század második felének fejleményeit. Végül ehhez a városias maghoz csatlakozik dél felől a tradicionális oldalhatáron álló portákból álló, városközponti funkcióját csak az elmúlt évtizedekben elnyerő utcarész. Az itt lévő épületállományt megjelenése nem, csak az új városszerkezetben betöltött funkciója avatja urbánussá.

 

Szepsi esetének éppen fordítottja figyelhető meg a másik tisztán piacutcás szerkezetű településen, Felsőmecenzéfen. Itt a tér-utca átmeneti forma nem az egykor alacsonyabb rendű utcarészek központosodásához járult hozzá, hanem a teresedés betagozódását segítette elő a falusias utcarendbe. S míg Szepsiben falusias morfológiájú parasztházak hordoznak mai funkciókat (sok esetben homlokzatuk teljes feladása révén), addig Felsőmecenzéfen városias porták szolgálnak falusias létformát.

A fokozódó vidékiesség persze nem csak itt, de a másik szerepét vesztett bányavárosban, Stószon is megfigyelhető. Stósz örökséghelyzete arra is példa, hogy viszonylag csekély mértékű urbanisztikai beavatkozással is felborulhat a történeti központ építészeti egyensúlya. Az élelmiszerbolt lapos tömbje a tér zártságát bontotta meg, míg a templom mögötti családi házak a táji kapcsolatot zavarják. A stószi főtér karaktere eredendően a különböző léptékű épületek változatos tájolásából és a terepviszonyok esetlegességéből adódott. Az épületeknek nem volt a városszerkezetből következő determinált szerepük. A tér sarkán emelkedő mágnás palota nem azért vált meghatározó elemévé, mert topográfiai helyzete erre predesztinálta volna. Sokkal inkább építészeti kvalitása és léptéke volt az a tényező, amely a térnek ezt a pontját kiemelte a városszövetből. Ellentétben az utcás, illetve piacutcás városképpel tehát, ahol az utcavonal eleve rendezőelvként funkcionál, és a szem szinte kijavítja a kevésbé illeszkedő épületek sziluettjét, az áthatásokban[40] gazdag városképben az épületek formája, elrendezése maga a szerkezetiség. Az új építkezések ily módon maguk is szerkezeti elemként jelennek meg a városképben, és éppen ezért feltűnőbbek, mint hasonló társaik egy zártabb utcarendben.

 

Összefoglalás

 

A tanulmányban hat Felső-Bódva menti kisváros történeti városközpontjának örökséghelyzetét mutattam be. Örökséghelyzet fogalma alatt a történeti – 1960 előtti – városépítészeti hagyaték mai urbanisztikai szerepét értem. Megállapítottam, hogy az elmúlt évtizedekben lezajlott építészeti konjunktúra ellenére a kisvárosok ma is jelentős történeti értékekkel rendelkeznek. Az „új városok” - már ahol beszélhetünk ilyenről - nem a régi városokra, hanem azok mellé települtek. Az egyes települések bemutatása után az örökséghelyzetre ható tényezők közül háromra hívtam fel a figyelmet: (1) a kapcsolatokra, (2) az arányokra és (3) és a központok morfológiájára.

 

(1) A kapcsolatokat elsőként a településhálózatban elfoglalt pozíció alapján tekintettem át. Eszerint az elmúlt hatvan évben a települések közötti differencia extrém módon megnövekedett. Szepsi 450 százalékos népességrobbanásával szemben Felsőmecenzéfen 70 százalékkal esett vissza a lakosságszám. Mindez természetesen kihatott a városok belső arányaira is. A növekedést produkáló helyszíneken megkülönböztettem új szerkezetű városrészeket és olyanokat, amelyek a történeti úthálózat tengelyére nőttek rá. Utóbbi esetben a városközpont megőrizte centrális pozícióját, míg a raszterszerű új telepek túlsúlyakor a központ elköltözésére (Torna) és kibővülésére (Szepsi) is akadt példa. A folyamat így módon elvezethetett a városközpont arculatának falusiasodásához (homlokzati díszek eltűnése, bolthelyiséges kereskedőházak átépítése lakóházzá stb.), de azzal ellentétesen, a falusias architektúrák extrém mértékű városiasodásához is (pl. kirakatszekrények az oromzatos házvégeken.)

 

(2) Az arányok kapcsán a lakosságszám és az épületállomány változását, valamint a város területi expanzióját vizsgáltam.  Rámutattam, hogy a fizikai értelemben kiterjedt, ugyanakkor tömör szerkezetű történeti városmag viszonylag könnyen tudta maga mellé rendelni az újvárosok telepeit (Alsómecenzéf).  Ugyanakkor viszonylag kis városmag is kerülhetett kedvező pozícióba, ha az új város a régi közelében és koncentráltan, tömbházas rendszerben épült ki (Szepsi). A városközpontok örökséghelyzetének speciális esete, ha a város maga elveszíti szerepkörét, lakossága pedig drasztikusan lecsökken. Ilyenkor a városközpont helyben marad ugyan, de urbánus funkciók hiányában csak épületállományának puszta morfológiája tanúskodik egykori szerepéről (Stósz, Felsőmecenzéf).

 

(3) Végül a városközpontok morfológiája kapcsán kiemeltem a piacutcás szerkezet könnyebb bővíthetőségét a keresztutcás típussal szemben. A piacutcás, orsó alakban kiszélesedő városközpont ugyanis elve magában hordozza az utcarészek felé való terjeszkedés lehetőségét (Szepsi), miközben hasonló folyamat a keresztutcás teresedés esetében a központ utcásodásának irányába hatna. A keresztutcás szerkezet abban az esetben képes az új városrészekhez sérülésmentesen kapcsolódni, ha már történetileg is zárt, főtérszerű képződményé alakult át (Alsómecenzéf). Különleges esetet képvisel Stósz, amelynek főtere mindegyik város között a legérzékenyebben reagált az új városépítészeti kihívásokra. Ennek oka, hogy itt egy áthatásokkal teli, változatos topográfiájú teresedés létezett, amelyik – ellentétben piacutcás vagy a keresztutcás terekkel – nem determinálja az épületek helyét az utcavonalon.

 

Hivatkozott irodalom

 

Bácskai Vera – Nagy Lajos (1983): A piaci viszonyok. In: Magyarország története. 1790-1848. Budapest, 245-309.

Beluszky Pál – Győri Róbert (2005): Magyar városhálózat a XX. század elején.

Borovszky Samu - Sziklay János (1896): Abaúj-Torna vármegye és Kassa. Budapest.

Csapó Tamás (2004): A magyar városok településmorfológiája. Szombathely.

Csíkvári Antal (szerk. 1939) Abaúj-Torna vármegye. Vármegyei Szociográfiák Kiadóhivatala, Budapest.

Christaller, Walter (1933). Die zentralen Orte in Süddeutschland. Jena.

Gajdoš, Peter –Moravanská, Katarína (2008): Suburbanizácia na Slovensku. Projekt VEGA 2/0116/08. http://www.sociologia.sav.sk/cms/uploaded/1242_attach_suburbanizacia.pdf utolsó megtekintés: 2010. december 22.

Gajdoš, Peter – Moravanská, Katarína – Falťan, Ľubomír (2009): Špecifiká sídelného vývoja na Slovensku. Typologická analýza sídiel. Bratislava.

Goldhorpe, John, H. (2000): The Use of History in Sociology. Refelections in Some Recent Tendencies. In: G, J. H: On Sociology  Oxford – New York.  28-44. p. Hartog, Francois (2006): A történetiség rendjei - Prezentizmus és időtapasztalat. Budapest.

Kárpáti László (1999): A Bódva-völgy épített emlékei. In: Tanulmányok a Bódva-völgye múltjából. (szerk.: Bodnár Mónika – Rémiás Tibor). Putnok. 603-618. p.

Historický Lexiokon Obcí (2003): Bratislava. (Forráskiadás)

Kuczi Tibor (2008): Történelmi vázlat a felügyeleti módokról. Fordulat 2008/2. 94-102. p.

Leduc, Jean (2006): A történészek és az idő. Elméletek, kérdések, írásmódok. Pozsony.

Lowenthal, David (2004): Az örökség megteremtése. In: A Kulturális Örökség (Szerk: Erdősi Péter - Sonkoly Gábor) Budapest.  463-493. p.

Meggyesi Tamás (2008): Települési kultúráink. Budapest.

Meggyesi Tamás (2009): Városépítészeti alaktan. Budapest.

Mihályi Molnár László (2002). Őrjárat Szepsiben. In: Zekeres: szepsi helytörténeti füzet (Szerk: Halász Péter) Szepsi 2002. 7-12. p.

Moravánszky Ákos – M. György Katalin (2006): Monumentalitás. Budapest

Naďova, Mária (1994): Kelet-Szlovákia urbanisztikai fejlődése és védelme. In: Egri Nyári Egyetem 1994. 103-104.

Nora, Pierre (1989): Betwen Memory and History. Representations 26/Spring.  7-28. p.

Pozsgai Péter (2000, 2001): Kézművesek és kézműves családok Tornán a 19. században I-II. Korall. 2000/2. 23-42. p. 2001/3-4. 266-296. p.

Pozsgai Péter (2004): II. József népszámlálása Abaúj és Torna megyében I.: A forrásközlés, a forráskritika és a feldolgozás szempontjai. In: Történeti demográfiai évkönyv. Budapest. 83-155. p.

Retrospektivní lexikon obcí (1978): Praha. (forráskiadás)

Riegl, Alois (1998): A modern műemlékkultusz lényege és kialakulása. In: Művészettörténeti tanulmányok. (szerk.: Beke László). Budapest 20-24. p.

Sári Zsolt (2006): Egy falu a huszadik századból. A 20. századi épületegyüttes lehetősége a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban. Ház és ember. 15-31. p.

Sčitanie obyvateľov, domov a bytov (2001). Štatistický úrad Slovenskej republiky, Bratilsava-Košice.

Szalipszki Péter (1999): A Bódva-völgy településszerkezete a 19. század második felében. In: Tanulmányok a Bódva-völgye múltjából. (szerk: Bodnár Mónika – Rémiás Tibor). Putnok. 157-166. p.

Súpis pamiatok na Slovensku (1967). Bratislava.

Tamáska Máté (2009): Amit a 20. század meghagyott. Településképi örökséghelyzetek Kassa vidékén. In: Többnemzetiségű régiók népi építészete. Tusnád 2009, Konferencia kiadvány. (Szerk: Wagner Péter) Rimetea/Torockó 2009. 257-264.  p.

Územný Plán Obce Štós (2006). Készítette: Viktor Malinovský. Kassa – Stósz. Letölthető: http://www.stos.ocu.sk/dokumenty.html Utolsó megtekintés: 2010. dec. 27.

 

 



[1] Gajdoš 2009: 11.

[2] Érdekes módon éppen a legkisebb falvakra nem igaz ez az állítás. Szádelő vagy Szádudvarnok épületállománya szinte teljesen lecserélődött.

[3] A módszertani apparátus alapját a helyszíni bejárások képezték. Ennek során részletes fotódokumentációt készítettem a városokról, rendszeres megfigyelésekben rögzítettem a térhasználati szokásokat. Felkerestem a polgármesteri hivatalokat, illetve olyan célszemélyekkel készítettem strukturált interjúkat, akik a városok helytörténetét, helyi szokásait az átlagosnál jobban ismerik. Mindemellett az elektronikusan is hozzáférhető katonai térképek, a kassai levéltárból beszerzett 19. századi rendezési és a 20. század hatvanas éveiből származó topográfiai térképek elemzésére is sor került. Végül különböző kiadványokból, helytörténeti és magángyűjteményekből igyekeztem összeszedni a városról fellelhető archív ábrázolásokat, képeslapokat.

[4] A fogalomról részletesen lásd: Tamáska 2009: 257.

[5] Az emlékezet és a történelem, a prezentizmus valamint a történelem és az örökség kapcsolatáról lásd: Nora 1989, Hartog 2006, Lowenthal 2004.

[6] A modern társadalomban a régiség önálló értékkategóriaként jelenik meg. Riegl egyenesen azt állítja, hogy a szándékolt emlékértéktől eltérően a régiségérték közvetlenül is érzékelhető. Moravánszky 2006: 12. lásd továbbá: Riegl 1998.

[7] A bányavárosok közül (Stósz, Alsó-, Felsőmecenzéf, Jászó) Alsómecenzéf a legismertebb, amelynek városközpontja 1990 után településképi védelmet nyert (Naďova 1993: 154).

[8] A történelem narratív forradalma az elmúlt évtizedekben az eddig konstansnak tekintett idő fogalmát is revideálta, így a „szokásos” alatt a 19. század végi pozitivista iskolában gyökerező várostörténetet értem. A történelem változó időfogalmáról lásd: Leduc  2006.

[9] A problémát a módszertani apparátus kibővítésével szokás kiküszöbölni. A építészettörténeti kutatás így fokozottan támaszkodik az írásos dokumentumokra és a régészeti eredményekre. Ezek hiányában a retrospektív történeti földrajzot is segítségül hívhatja. Frisnyák: 2002: 19.

[10] Goldthope 2000: 30.

[11] Régi és új szembeállítása az urbanisztikában általánosan elfogadott gyakorlat. Az ötvenes-hatvanas években a modernizmus szellemében lezajlott építészeti konjunktúra ugyanis soha nem látott vehemenciával tagadta meg a kulturális folytonosság elvét. Meggyesi 2009: 258.

[12] A Szentendrei Skanzen példája koncentráltan mutatja a falusi építészet régiségéről alkotott fogalmaink változékonyságát. Az alapításakor a 20. század előtti állapotok bemutatását célul kitűző intézményben ma a szocialista falu épületegyüttesének előkészítő kutatásai zajlanak. Lásd bővebben: Sári 2006.

[13] A Kárpát-medence vidékies településeinek történeti harmóniáját Meggyesi Tamás nem az állandóságban, hanem a változások organikus szervezésében látja: „A tipológiai fejlődés alapja az, hogy az igények növekedésével általában nem az épületek lecserélésére, hanem csaknem mindig az eredeti épület bővítésére kerül sor.” Meggyesi 2008: XVII.

[14] A helyi fejlesztési tervben kijelölt műemléki zóna is errefelé terjesztette ki a városképileg értékes központot. lásd: Územný 2006.

[15] A Kassa környéki műemlékekről néhány mondatos ismertetéseket közöl Kárpáti 1999. Némileg hosszabb terjedelmű szócikkek olvashatók szlovákul: Súpis 1967.

[16] Eredetileg Stósz is orsós alaprajzzal rendelkezett, de a 19. századi bontások-építkezések átrajzolták azt.

[17] Ennek hátterében az állhat, hogy legtöbben az erősen patriarchális berendezkedésű gyáregységek valamelyikében dolgoztak. Ismert, hogy ebben a korai ipari formában a tőkés vállalat szinte teljes egészében gondoskodott dolgozóinak ellátásáról, megszerezte és ellenőrizte azok  teljes társadalmi életét. Kuczi 2008 95.

[18] A 19. század közepén Alsómecenzéf kereskedelmi jelentősége Szepsiét is meghaladta. Bácskai – Nagy 1983: 288.

[19] Ma Alsómecenzéf Szlovákia talán „legnémetebb” települése, ha figyelembe vesszük, hogy az itt élők 10-20 százaléka még mindig német dialektusát használja mindennapi kommunikációjában.

[20] Felsőmecenzéf statisztikai értelemben öregedő község. Lakosainak többsége betöltötte már az ötvenedik életévét. Obce 1999.

[21] lásd: Borovszky 1896: 350.

[22] A betonváros az óvárostól markánsan eltérő építészeti felfogásra utal, miközben az új városnegyedben igencsak szép számmal állnak téglaépítésű tömbházak is.

[23] Mihályi 2002: 11.

[24] Tornán sikerült olyan adatközlőt találni, aki név és foglalkozás szerint vissza tudta idézni a házak háború előtti tulajdonosait és lakóit. Noha itt számolni kell az emlékezet esetlegességével, a korzó lakosságának magas presztízséhez nem fér kétség.  A 19. századi Torna társadalmáról közöl értékes adatokat: Pozsgai 2000, 2001.

[25] Meggyesi 2009: 186.

[26] A városhálózatok itt alkalmazott klasszikus modelljének, a központi hely fogalmának részletes leírását lásd: Christaller 1933.

[27] Szalipszki 1999: 157.

[28] A kasai vasmű történetéről rövid angol nyelvű összefoglaló olvasható a cég honlapján: http://www.usske.sk/corpinfo/hist-e.htm. Utolsó megtekintés 2010. december 28.

[29] Az ipari hangsúlyok megváltozása önmagában persze csak a hatvanas-hetvenes évekre volt jellemző, és nem magyarázza meg, miért is tolódott délebbre, konkrétan Szepsibe a Felső-Bódva mente városláncolatának centruma. A dolgozat kereteit meghaladná ennek e kérdésnek részletes tárgyalása, ezért csak felsorolásszerűen utalok néhány szempontra: úgymint a németek kitelepítésére (Stósz és a két Mecenzéf), az agglomerációs helyzetre vagy a közlekedési hálózatok új hangsúlyaira.

[30] Ez az örökség elsősorban a kis falvakat felfűző úthálózat morfológiájában érhető tetten, amelynek ma is természetes csomópontja Torna.

[31] Lásd jelen tanulmány leírásait Stószról és Felsőmecenzéfről.

[32] Természetesen ezek az adatok nem tudósítanak az életmód minőségi változásairól, mint pl. a paraszti életforma felszámolásáról, a foglalkozási mobilitásról vagy a lakásigények rohamos növekedéséről. Ezeknek a minőségi változóknak tudható be, hogy a lakosságszám és az épületállomány közötti történeti együttjárás általában is megváltozott (azaz ma jóval nagyobb az egy főre jutó lakónégyzetméter, mint korábban). Ezek olyan tények, amelyek általánosan jellemzőek nemcsak a térségre. S mivel általános jelenégről van szó, hatását konstansnak tekintettem valamennyi település esetében.

[33] Meg kell, jegyezzem, hogy a városképvizsgálat alapján tett megállapítást a történeti földrajzi kutatás csak részben támasztja alá. Beluszky Pál századfordulóra visszavetített városhierarchiai vizsgálatában csak Szepsi és Torna szerepelnek. Beluszky – Győri 2005: 214.

[34] Csapó Tamás hazai városmorfológia kutatásaiban külön típusként határozza meg a csápos szerkezetű városokat. Csapó 2004: 158.

[35] Sčitanie 2001.

[36] Itt egyszerű kereslet-kínálati összefüggésekre gondolok. Nyilvánvaló, hogy egy 9000 fős városban szélesebb szolgáltatási kínálat találhat megélhetést, mint egy harmad akkorában.

[37] Stósz szintén orsós szerkezettel rendelkezett, de a 19. századi átalakulás szinte felismerhetetlenné tette ezt az alapformát.

[38] A jászói városháza ugyan a kereszteződésben kapott helyet, de önmagában nem volt képes a városias megjelenést biztosítani. Tornán pedig a Nepomuki szobor és a körülötte álló nagyobb léptékű saroképületek eltörpültek a dombon emelkedő kastély és a templom árnyékában.

[39] A keresztutcás központ ezzel szemben könnyen elveszítheti eredeti arculatát és úti jellegűvé válhat, ha terjeszkedésének iránya nem egyenletesen oszlik meg a betorkolló négy utca között. Ha nem is ilyen tiszta formában, de mindenképpen érzékelhető ez a tendencia Tornán, ahol a régi és az új központ közötti utcaszakasz fejlődése kezdi átformálni a városszerkezetet.

[40] Az áthatás a „térrétegek egymás fölé helyeződése”. Meggyesi 2009: 172.

 

_______________________________________________________________________________

 

 

Tamáska M.: Építőanyag és etnikum összefüggése Kassa vidékén

 

In: Város és társadalma, Budapest 2011, 553-564. o.

 

A soknemzetiségű térségekben a közbeszéd előszeretettel használ állandósult etnikai jelzőket.[1] Ilyen, toposszá érett multietnikus táj bontakozott ki előttem a Felső-Bódva mentén.[2] A soknemzetiségű településhálózat sarokpontjai a német Alsó- és Felsőmecenezéf, a magyar Jászó[3], a szlovák Poprócs (Jászómindszent) és a ruszin Hacsava (Ájfalucska vagy Falucska) voltak. Az alábbi elemzésben ezeket mutatom majd be, de utalok más Kassa környéki településekre is. Az öt település nem alkot sem földrajzi, sem kulturális, sem egyéb szempontból értelmezhető földrajzi kistájat. Együttes tárgyalásukat egyedül az indokolja, hogy szomszédokról lévén szó, egy viszonylag szűk térben jelenítenek meg eltérő etnikai hagyományokat. Tanulmányunkban igazolni szeretnénk, hogy az etnikumnak adott történeti tájon és szituációkon belül, szerepe lehetett az építészeti karaktert befolyásoló anyaghasználat alakulásában.

A mindennapi tapasztalatokkal ellentétben a tudományírás etnikum és építészet kapcsolatáról igyekszik árnyaltabban fogalmazni. Sőt a mai kutatások igen gyakran felül is írják a nemzeti narratívákban gyökerező közvélekedést.[4] Jellemző példa erre Szentendre, ahol tág tér nyílik a szerb etnikai építészetről való gondolatmeneteknek. A város építéstörténetét bemutató tanulmány ugyanakkor megállapítja, hogy a sajátos településkép nem az etnikum, hanem a terepadottságok és a túlnépesedés folyománya.[5]

A közvélekedések cáfolata általában hálás feladat, én mégsem kívánok vitába szállni a Mecenzéf környéki településeket nemzetiségi skatulyába záró toposszal. Az előadás inkább a toposz tudományosan is igazolható tartalmát igyekszik feltárni azáltal, hogy összefüggéseket keres a nemzetiségi hovatartozás és az építőanyag-használat között.[6]

Mielőtt azonban ezen összefüggéseket bemutatnám, néhány szóban jeleznem kell az előadás elméleti és módszertani korlátait is. Az etnikum és a történeti településkép közötti kapcsolatok feltárása számtalan értelmezésbeli és módszertani problémát vet fel. A települési karaktert a táj adottságaiból levezető „ratzeliánus”[7] iskola kétségkívül előnyben van a társadalmi magyarázatokkal szemben, hiszen a geológia alapok egzaktabb kiindulópontot jelentenek. Az etnikum ráadásul a társadalmi magyarázatok között is a labilisabbak közé tartozik, mert a csoportidentitás önmagában véve is többrétegű és képlékeny jelenség.[8] [9][s1] A folyton változó nemzetiségi karaktert kell tehát összefüggésbe hozni a szintén dinamikusan alakuló településképpel. Ilyen ingatag talajon természetesen nem várhatunk általános összefüggéseket etnikum és építészet között. A következőkben kifejtett összefüggéseknek tehát csak konkrét történetföldrajzi szituációban van létjogosultságuk, noha nem kizárt, hogy hozzá hasonló helyzetekben máshol is kimutathatók.

A fentebbi korlátok figyelembevételével két alapvető egyszerűsítést kell elfogadnunk. Az első a „települések nemzetisége”. Egy-egy város vagy falu etnikai jellege számtalan nehezen megragadható tényező eredője. Magának a nemzet fogalmának sokrétegű értelmezésén túl[10] a településkutatás sajátos problémái is bonyolítják a besorolást, mint például az őslakosság és a bevándorlók elhatárolása, a kisebbségek kérdése, az asszimiláció, a nyelvváltás vagy a lakosságcsere. Ilyen mélységben nem áll módomban elemezni a témát, de nem is volna szükséges[11]. A Felső-Bódva mentének multietnikus térségében a települések etnikai felcímkézése az ott élők tudáskészletének integráns része. Az elemzésben elfogadtam ezt a leegyszerűsített, de egyszersmind lényegre törő köznapi kategorizálást.   A második az építészeti karakterre vonatkozik, amelynek teljes palettáját áttekinteni e rövid előadás keretében még vázlatosan is lehetetlenség volna. Éppen ezért csupán egyetlen, de markáns jelenségre, a 20. század elején kimutatható építőanyag-használatra koncentrálok.[12] Ennek oka, hogy a két Mecenzéf és Hacsava máig megmaradt gerendaházai a térségben egészen sajátos, a laikusok körében is jól érzékelhető arculatképző erővel bírnak. Ily módon két önmagában talán durva, de rendkívül sok információt megjelenítő változó, nevezetesen az etnikum és az építőanyag között kell kapcsolatot találni. Az elemzés során elsőként a topográfiai, gazdasági és tulajdonjogi kérdéseket veszem számításba, mint a települések építőanyag-használata mögött meghúzódó közvetlen okokat, majd ezek után térek rá a nemzetiségi kérdéskör tárgyalására.

 

A faépítészet határa:

Az 1910-es népszámlálást alapul véve a faépítészet és a nemzetiségi viszonyok között együttjárást találunk (1. ábra).[13] A fához legerőteljesebben a ruszin Hacsava kötődik, ahol az épületek kétharmada boronafalazatú. Szintén markáns, mintegy 20–30 százalékos a faépületek jelenléte a német kisvárosokban, Alsó- és Felsőmecenzéfen. Ez az arány annak fényében tűnik magasnak, hogy a szomszédos szlovákajkú Poprócson és a magyar Jászón egyetlen faházat sem írtak össze.

A 20. század elejei adatok alapján elhamarkodott következtetés lenne, ha a térségben a faépítészetet eredendően a németség és a ruszinság nemzeti sajátosságának tekintenénk. Ellentmond ennek mindenekelőtt a történeti kitekintés. A faépítészet jelenléte ugyanis nem felétlenül kizárólagos adottságot, csupán időbeliséget, fejlődésbeli állapotot jelez.[14] A faépítkezés valamilyen formája (borona, illetve faváz) egykor általános lehetett az egész vidéken. A 17. századból vannak adataink arról, hogy a Bódva középső folyásán fekvő Tornán még az udvarház is fából készült.[15] A szabadalmas jogokkal bíró Szepsin pedig a 18. század elejéig a fa feltehetően alapvető építőanyagnak számított.[16] A történeti kitekintés mellett ellentmond az etnikai jelleg automatikus megfeleltetésének a regionális perspektíva is. A magyar határhoz közel fekvő Tornahorváti ruszin lakossága például a 20. század elején földfalazatú házakban élt.[17]

A faépítészet etnikai megfeleltetése tehát egy ilyen viszonylag szűk területen belül is óvatosságra int. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy el kellene vetnünk az etnikai magyarázatot, csupán azt, hogy hatása más faktorokhoz képest gyengébb, illetve áttételesebb.

A faépítészet jelenlétének magyarázatakor alapvetően azt érdemes megvizsgálni, volt-e elegendő építésre alkalmas fa a környéken? [18] Az építőfa mennyisége lehetett eredendő természetföldrajzi adottság vagy antropogén hatás (erdőirtás) eredője is. Ugyanakkor a Felső-Bódva mente itt tárgyalt települései máig gazdagok erdőségekben, így nem földrajzi, hanem társadalomtörténeti okok befolyásolták anyaghasználatukat.[19] Ennek kapcsán a néprajzi és történeti szakmunkák hangsúlyozzák, hogy a faépítészet visszaszorulása az erdős vidékeken leginkább a földesurak fakitermelést korlátozó politikájával mutat összefüggést.[20] Hacsava és Mecenzéf estében tehát arra kell választ találni, hogy esetükben miért nem érvényesültek a fafelhasználás társadalmi korlátai?

 

Diaszpóra és reliktum (Hacsava- Ájfalucska)

Elsőként Hacsavát érdemes megvizsgálni, ahol a 20. század elején még többségben voltak a fafalazatú épületek, sőt mind a mai napig meghatározzák a településképet (2. ábra). A hatszáz méter magasan fekvő irtásfalu történelme a 15. századi vlach kolonizációig nyúlik vissza.[21] Hacsava jobbágyfalu volt, de mivel az év jelentős részében csak gyalog volt megközelíthető, de facto mentesült a szoros földesúri ellenőrzés alól. A falu elzártságát jól jelzi, hogy ellentétben más környékbeli községekkel —ahol is a görög katolikusok más felekezetűekkel élnek együtt — Hacsava mindvégig egyvallású maradt.  A földrajzi és etnikai zártság eredményeként az újkorig konzerválódott a boronafalazatú építésmód.

Mindemellett nem elhanyagolható a tény, hogy ez a vidék megtelepülésre kevéssé alkalmas, vízben szegény karsztos fennsík. Ennek következtében a tájat megszálló ruszin telepeseket nem követték újabb néprajok. A századokon át 500–600 főt számláló falu határa mintegy 7000 holdat tesz ki.[22] Ráadásul ennek a roppant kiterjedésű határnak csak mintegy 10-20 százalékát használták növénytermesztésre, illetve legeltető állattartásra.[23] Annak ellenére, hogy a parasztok csak töredékét birtokolták az erdőségeknek, abszolút számokban mégis kiterjedt, ezer holdat messze meghaladó erdőállomány volt a tulajdonukban. A kiterjedt erdővagyon meghatározó települési sajátosság, hiszen a környék falvaiban a nem földesúri erdőgazdaságok nagysága ritkán haladta meg száz holdat.[24] Építésre alkalmas fához tehát a parasztok saját erdeikből juthattak hozzá. Mivel a faluban nem beszélhetünk gazdagparaszti fejlődésről, az építőanyag-váltás kulturális motivációi is hiányoztak.

A kérdés ezek után az, hogy az imént vázolt folyamat, mennyiben függ össze a lakosság kultúrájával, nemzetiségi hagyományaival? A tágabb térségben máshol is megfigyelhető a ruszin eredetre utaló görög katolikus vallás jelenléte. [25] Az általánosan elfogadott nézet szerint a Kárpátok felől leszivárgó ruszin (más megnevezésben, kárpátukrán, rutén vagy orosz[26]) népesség elsősorban az erdőben gazdag területek 15–17. századi kolonizációjában volt aktív.[27] Azt, hogy a Felső-Bódva mentét egykoron összefüggő erdőség borította, a 19. század végi rendezési térképek bizonyítják. Ezeken számtalan erdőirtásra utaló dűlőnévvel találkozhatunk, néhol még a parcellák alakja is emlékeztet a kolonizáció kezdeteire.[28] Azokon a településeken, ahol a népesség az erdős területek feltörése után szemtermelésre illetve legeltető állattartásra tért át, ott vagy eleve nem használt fafalazatokat, vagy idővel kénytelen volt vályogra, néhol pedig kőre átállni.

Hacsaván azonban nem ez történt, így a 20. századig fennmaradtak az erdőgazdálkodás népi hagyományai. Ezzel a falu megőrizte kibocsátó közegének, a Kárpátok magasabb hegyvidékeinek életmódját. A ruszin kultúrának Hacsava reliktuma és diaszpórája is egyben. Reliktuma, mert egykoron más Kassa környéki településeken is létezhettek hasonló hagyományok; diaszpórája pedig azért, mert a Keleti-Kárpátok a 20. század elején még összefüggő faépítészeti régiót alkottak.[29]

 

Az autonóm városi fejlődés (a két Mecenzéf)

A kiválasztott multietnikus térben a ruszin Hacsava mellett a két német bányaváros, Alsó-, illetve Felsőmecenzéf sorolható még a faépítészet zónájához. Esetükben a fa, mint építőanyag már erősen visszaszorulóban volt a huszadik század elején. A fafalazatok aránya mindössze 20-30 százalékot tett ki. Később a hatvanas évek erőteljes urbanisztikai átalakulása nagy károkat tett a boronaházakban, így azok ma már csak reliktumként vannak jelen a városképekben. Szuggesztív hatásukat ráadásul csökkenti a boronákat elfedő vakolás is (4. ábra). A mecenzéfi faépítészet nem csak a teljes lakóházállományhoz mért arányában, valamint külső megjelenésében, de társadalmi hátterét tekintve is eltér a Hacsavánál megismert modelltől. Miközben a ruszin hegyi falucska relatív elmaradottságának köszönheti sajátos hagyományait, addig a két Mecenzéfen a városias autonómia teremtette meg a faépítészet feltételeit.

A két Mecenzéf szabadalmas bányavárosként ügyeinek jelentős részét maga intézhette. [30] Ennek emlékeként mindkét kisváros központjában ott találjuk a városháza tekintélyes épülettömbjét. Mint megannyi más urbanisztikai kérdést (telekkimérés, vízmegosztás stb.), a fakitermelést is a városházán szabályozták.[31] Az erdővagyon megtartása és felújítása stratégiai kérdések számított. Felsőmecenzéfen a bányák, míg Alsómecenzéfen a kovácsüzemek faigénye határozta meg a határművelés prioritásait, gátat szabva ezzel erdők feltörésének.[32] Azt, hogy a két város a feudalizmus korában szabadon határozhatott erdeinek sorsáról, mi sem jelzi jobban, minthogy a jobbágyfelszabadítással polgári tulajdonként kapták meg azt. Bár írott források nem állnak rendelkezésre, de joggal feltételezhetjük, hogy a mecenzéfi polgár városának erdeiből viszonylag szabadon termelhette ki a házépítéséhez szükséges épületfát.

Más kérdés, hogy a 19. század derekától az urbanisztikai fejlődés a faépítkezést erősen visszaszorította. A közép és felső rétegek kő, illetve téglaépületei mellett azonban a fejlődésből kimaradó egykori szegkovácsok és napszámosok továbbra is régi faházaikban laktak. Az elszegényedő, az amerikai kivándorlásban különösen aktív[33] mecenzéfi szegénység a századfordulón ritkán építkezett.  Ha mégis, úgy a környékbeli falvak példáját követve, maga is vályogot használt. A városvezetést kezében tartó elit[s2] ugyanis hasonló módon kezdett el viselkedni, mint a környező nagybirtokosság, azaz korlátozta az egyének fakitermelését. A faanyag drágulását a vasút megjelenése és a nagyvárosok urbanisztikai robbanásával járó faigény gyorsította fel igazán.  A nyersfa profittermelő képessége innentől kezdve jóval nagyobb volt annál, mintsem avítt boronafalazatok készüljenek belőle.

Ha ezek után a két Mecenezéf reliktum faépítészetének etnikai meghatározottságát kívánjuk megfogalmazni, úgy a következő megállapítást tehetjük. A város gazdasági alapja a fémkitermelés és feldolgozás volt, amelyet a középkorban megtelepült németajkú lakosság művelt. Ez a német etnikai csoport az újkori feudalizmus korában bányavárosi önkormányzatisággal rendelkezett, amely egyrészt megóvta őt az asszimilációs folyamatoktól, másrészt lehetővé tette, hogy a fa építőanyagként való használatát a közösség maga szabályozza.[34] S bár a város középrétegei a 19. századtól fokozatosan átálltak a szilárd falazatokra, a fejelődésből kimaradt szegénység még jó száz éven át konzerválta a koraújkori viszonyokat.

 

Város, autonómia nélkül (Jászó)

Jászónak elviekben a két Mecenzéfhez hasonló falépítészeti hagyományokkal kellett volna rendelkeznie. A környék gazdag erdőségekben, a bányavárosi fejlődés gyökerei még a mecenzéfieknél is régebbiek, hiszen a tatárjárás után érkező telepesek széles autonómiajogokat kaptak a jászói préposttól.[35] Az önkormányzatiság megszilárdulását azonban a rend jelenléte a későbbiekben inkább akadályozta, semmint támogatta volna, így a polgárság nem volt képes a két Mecenezéfhez hasonló zárt mikroközösséget létrehozni. A földesúri politika erodáló hatása mellett gyengítette a zárt helyi társadalom kialakulásának esélyét az is, hogy az itt élő népesség a 16–18. században sem vallásilag, sem nyelvileg nem különült el a környező falvak magyar, illetve szlovák lakosságától.[36] A jászói társadalom ezért nem volt képes középkori rendi kiváltságait modern csoportkohéziós erővé konvertálni. A város nem vesztette el ugyan gazdasági potenciáit, vásártartási jogát, céhes iparát, ám mindezek a 17–19. században már egyre kevésbé a polgárság önszerveződését szolgálták, mint inkább az uradalmi központ fényét emelték. Innen ered, hogy bár a településkép számtalan, a környező falvaktól elütő sajátosságot mutat fel (szűk telekméretek, zárt nagykapuk, előkert hiánya, másfél traktusos házak jelenléte stb.), a mecenzéfihez hasonló faépítészeti reliktumok hiányoznak.

Ennek társadalmi oka, hogy az erdők hasznosítását a nagybirtokos érdekei szabták meg. A jászói polgárok ugyanis elenyészően kevés erdőterületet mondhattak magukénak. Abszolút számokban a mintegy 800 holdnyi községi erdő soknak tűnhet, de ez a szám egy főre vetítve elenyészően kicsiny (3. ábra). Azt, hogy a faépítészet hiánya nem egyszerűen az urbánus településfejlődés velejárója, hanem a földesúr-jobbágy viszony következménye, mi sem jelzi jobban, minthogy Jászó a 20. század közepéig vályogból építkezett.[37] A tégla, és ezzel együtt egy urbánusabb építőmód, csak a városi elit körében, különösen pedig a prépostsági városrészben, Jászóváralján terjedt el (5. ábra).

Jászó etnikai jellegzetessége abban áll, hogy ellentétben a rendies különállásukat fenntartó német városokkal, nem volt képes megőrizni autonómiáját. Ennek több oka is lehetséges, de döntőnek látszik lakosságának a környező magyar településekkel egyező nyelvi és vallási kultúrája, amely megakadályozta a mecenzéfihez hasonló zárt társadalom kialakulását. Miközben a jászói prépostság részéről érkező, a rendi kiváltságokat korlátozó törekvések Mecenzéfen rendszerint zátonyra futottak a városvezetés makacs ellenállásán[38], addig Jászó lassanként betagozódott a környező jobbágyfalvak sorába.  Ennek velejárója volt a földbirtokok egyházi kézben történő összpontosulása, ami a fafelhasználást a földesúri gazdaságpolitika függvényévé tette.

 

A tipikus út (Poprócs)

Jászó ismertetésével lényegében eljutottunk ahhoz az általános modellhez, amely a környékbeli falvakban a vályogépítészet dominanciájához vezetett. Ám miközben Jászó eredendően szabadalmas helyként tagozódott be a jobbágyfalvak sorába (számtalan városias vonást is megörökölve), addig északi szomszédja, Poprócs (Jászómindszent), kezdettől fogva jobbágyfaluként létezett. Nem eredményeztek városias fejlődést az 1700-as évek közepétől művelt réz- és vaslelőhelyek sem. [39] Az ipari átalakulás egyetlen folyománya a viszonylag magas népességszám, és az ebből következő sűrű történeti lakóövezet (6. ábra). Máskülönben — főként, ami építőanyag használatát illeti — Poprócs a 20. század elején jellegzetes Kassa környéki faluképpel rendelkezett.

Már topográfia helyzete is tipikusnak mondható, midőn két földrajzi tájegység, az erdős hegyvidék és a mezőgazdasági termelésre alkalmas hegyláb találkozásánál alakult ki. A 19–20. század fordulóján a parasztság zömmel utóbbi területen gazdálkodott, miközben az erdővagyon zöme a jászói prépostság kezébe került. Ez a megosztás már a jobbágyfelszabadítás előtt kialakult, hiszen — mint megannyi más helyen az országban — az 1848-as törvények itt sem sértették meg a földesurak alapvető érdekeit.[40] Mivel a parasztság kezében nem volt erdővagyon, a drágán beszerezhető faanyag helyett a vályogot részesítette előnyben.

Az erdővagyon koncentrálódása a Felső-Bódva menti fejlődésre általában jellemző[41], ami eleve kizárta a faépítészet fennmaradását, s talán már kialakulását is. A vályog, illetve a vályog alternatívájaként jelentkező durva terméskő minden itt élő etnikumnak sajátossága. Poprócson túl a dombvidék szlovák falvai éppúgy vályogot és követ használtak, mint a Jászó környéki magyarság vagy a mezővárosokban koncentrálódó izraeliták. Sőt még az erdőkben, illetve az erdőszéleken lakó mecenzéfi és jászói cigányság sem fából, hanem földből építkezett.

 

Összefoglalás:

Az áttekintésben arra kerestem a választ, hogy a faépítészeti reliktumokkal rendelkező települések és azok etnikai jellege között kimutatható-e valamiféle kapcsolat a Felső-Bódva mentén. Kiinduló állításom az volt, hogy ebben az erdőben gazdag területen a faépítészet visszaszorulásának nem természetföldrajzi, hanem társadalmi okai voltak. Az 1910-es statisztika és a helyszíni felmérések alapján megállapítottam, hogy fafalazatú épületekkel a modernitás korában csak a ruszin Hacsaván és a két német bányavárosban, Alsó és Felsőmecenzéfen számolhatunk. Hacsava és a két Mecenzéf esetében közös a nemzetiségi kultúra által felerősített ”különutas” társadalomfejlődés. Ennek számunkra lényeges vonása, hogy más-más okokból, de egyik helyen sem érvényesült a fafelhasználást korlátozó földesúri politika. Hacsava kolonizációs települést földrajzi elszigeteltsége, vallási és nyelvi homogenitása a 20. századra olyan zárvánnyá érlelete, amely a térségben egyedülálló módon konzerválta a Kárpátokra jellemző ruszin faépítészetet. Mecenzéf esetében földrajzi elszigeteltségről nem beszélhetünk, de az etnikai és rendi különállás a környező magyar és szlovák településektől eltérő fejlődés feltételeit teremtette meg. A belső ügyeiket maguk irányító városok mindaddig preferálták a fafalazatok építését, mígnem urbanisztikai fejlődésük a 19. század első felétől a szilárd falazatok térhódításához vezetett.

Zárásként megállapíthatom, hogy az etnikum akkor mutat összefüggést az építőanyag-használattal, ha egyéb társadalomtörténeti sajátosságok (foglalkozási specializáció, tulajdonviszonyok, önkormányzatiság) társulnak hozzá. Az etnikum ily módon katalizátora lesz a környéken szokatlan településfejlődésnek, és hozzájárul olyan jellegzetességek képződéséhez, mint amilyen a faépítkezés egy alapvetően földfalazatú régióban.

 

 

 

Hivatkozott irodalom:

Bakó Ferenc (1984): Párhuzamok és eltérések az Eger környéki magyarság és a nemzetiségek településében, építkezésében. In: Interetnikus kapcsolat Észak-Magyarországon.  (szerk.: Kunt Ernő — Szabadfalvi József — Viga Gyula). Miskolc. 103-119.

Barabás Jenős – Gilyén Nándor (2004): Magyar népi építészet. Budapest.

Baranyai Béláné (1970, forráskiadás): Urbaria et Conscriptiones 3. füzet. Budapest.

Bakó Ferenc (1978): Parasztházak és udvarok a Mátra vidékén. Budapest.

Balassa M. Iván (1985): A parasztház évszázadai. A magyar parasztház középkori fejlődésének vázlata. Békéscsaba.

Balassa M. Iván (1994): A parasztház története a Felföldön. Miskolc.

Bodnár Mónia (2002): Etnikai és felekezeti viszonyok a Felső-Bódva völgyében a 20. században. Dunaszerdahely-Komárom.

Borovszky Samu - Sziklay János (szerk. 1896.): Abaúj-Torna vármegye és Kassa. Magyarország vármegyéi és városai I. Budapest.

Csepeli György (1992): Nemzet által homályosan. Budapest.

Csíkvári Antal (1941): Abaúj-Torna Vármegye. Budapest.

Fényes Elek 1851: Magyarország geográphiai szótára. Pest.

Gönczi Andrea (2007): Ruszin skizmatikus mozgalom a XX. század elején. Ungvár-Beregszász.

Gunda Béla (1989): A kulturális áramlat, a társadalom és az etnikum szerepe az Északkeleti-Kárpátok építkezésében. In: Népi építészet a Kárpát-medence északkeleti térségében (szerk. Cseri Miklós — Balassa M. Iván — Viga Gyula). Szentendre. 109-134.

Guzsak, Ladislaus (Hrg. 1983): Bergstädte der Unterzips. Stuttgart.

Illyés Zoltán (2005): „Magyar lett most a mántából…” Háttérrajz a felső-Bódva-völgyi németek hungaricus tudatához. Fórum Társadalomtudományi Szemle. 2005/3. 141-150.

Istvánfi Gyula (1997): Az építészet története. Őskor. Népi építészet.  Budapest.

Katona Gyuláné Szentendrey Katalin (1998): Szentendre településtörténete a 19. század végéig. In:  Ház és Ember 12. Szentendre. 33-68.

Kolivosko István (2005): Jászó. Fejezetek a község történetéből. Jászó.

Kovačevičivá Soňa (2000). Sídla a obydie. In: Slovensko. Európske kontexty lúdovej kultúry. (ed. Rasslava Soličná). Bratislava.

Nepauer Gyula (1930-31): Szepsi község és járásának nevezetességei. Kézirat. Szepsi. A kéziratból a Bódva völgye regionális folyóirat 2004 óta rendszeresen jelentet meg részeket. A lapszámok letölthetők http://www.moldava.sk/?id=38&lng=hu Utolsó megtekintés 2010. november 24.

Népszámlálás 1910 (1915): A Magyar Szent Korona országainak 1910. évi népszámlása. A népesség foglalkozása a főbb demográfiai adatokkal egybevetve s a népesség ház- és földbirtokviszonyai (1915) Budapest.

Novák László (1997): A Börzsöny északnyugati vidékének település-néprajzi viszonyai. In: Településnéprajzi tanulmányok. (Novák, L.). Debrecen.

Ratzel, Fridrich (1887): A föld és az ember. Antropo-geographia vagy a földrajz történeti alkalmazásának alapvonásai. Budapest.

Retrospektivni Lexikon Obcí (forráskiadás 1978). Praha.

Paládi-Kovács Attila (1973): Ukrán szórványok a 18-19. században a mai Magyarország északkeleti részén. Népi kultúra – népi társadalom 7. Budapest. 327-367.

Pataki Ferenc (1997): A társadalmi „nagycsoportok” értékorientációi. In. Szociálpszichológia. Szöveggyűjtemény. (válogatta Lengyel Zsuzsa). Budapest. 483-490.

Szabó István (1948): A jobbágybirtok problémái 1848-49-ben. In. Tanulmányok a magyar parasztság történetéből. (szerk. Szabó István). Budapest. 311-396.

Szabó István (1969): A középkori magyar falu. Budapest.

Szitnyai Jenő (szerk. 1962): Szombathely. Szombathely.

Tamáska Máté (2009): Alsómecenzéf és Torna történeti településképének kialakulása és mai örökséghelyzete. Phd értekezés.

Letölthető: www.omikk.bme.hu/collections/phd/...Kar/.../Tamaska_Mate/ertekezes.pdf

Varsik, Branislav (1964): Osídelenie Košisckej Kotliny. Bratislava.

Vydra, Josef (1958): Ľudová architektúra na Slovensku. Bratislava.

 

 

erdőterületek

(1910. évi népszámlálás birtokadatai (100 holdnál nagyobb birtokok)

Erdőterületek nagysága

Erdőterületek százalékos aránya

Egy főre jutó községi, városi, birtokközösségi erdőterület (hold)

Hacsava (Ájfalucska)

5324 hold

83%

kb. 2 hold

Alsómecenzéf

3374 hold

62%

kb. 1,3 hold

Felsőmecenzéf

3649 hold

64%

kb. 2,3 hold

Jászó

4106 hold

66%

kb. 0,5 hold

Poprócs (Jászóújfalu)

1463 hold

48%

kb. 0,3 hold

 



[1] Annak illusztrációjaként, hogy a közbeszédben, mennyire általános igény a könnyen megfogható etnikai jelzők használata, hadd álljon itt egy jellemző példa Magyarországról. Szombathely főteréről nyílik a rendkívül hangulatos Forgó, vagy más néven Belsikátor utca. Az útikönyv itt nem mást, mint a Dalmát tengerpart hangulatát véli felfedezni. Ezt az érzést nyilvánvalóan erősebben táplálja a történeti ismeret (miszerint az utcát dalmát kereskedők lakták) mintsem az utca építészeti karaktere. lásd: Szitnyai 196: 35.

[2] A Felső-Bódva településtopográfiai felmérésén 2007-2009 között dolgoztam a Szlovák Tudományos Akadémia és a Nemzetközi Visegrádi Alap támogatásával. lásd: Tamáska 2009.

[3] Jászó történetileg két településből áll. A tulajdonképpeni városból és a prépostsági településből, Jászóváraljából. Elemzésemben a mai városhatárokból indultam ki.

[4] Bakó 1984: 118; Balassa M. 1994: 256; Gunda 1989: 130

[5] Katona 1998: 61.

[6] A nemzetiség figyelembevétele nem jelenti azt, hogy alapjában tagadnám a népi építőgyakorlat táji determinizmusát (lásd: Barabás-Gilyén 2004: 53), csupán azt, hogy a népesség nemzetiségi (általában pedig kulturális) háttere másodváltozóként módosíthatja annak hatását.

[7] Az emberföldrajz szemléletét alapvetően befolyásoló munkát lásd: Ratzel 1887.

[8] Pataki 1997: 487.

[9] Alsó és Felsőmecenzéf németségének például legalább három értelmezési szintje lehetséges. Az első a helyi, regionális identitás, amelyen belül a két város lakossága az alsószepességi Gründlerekkel rokonítható. A mecenzéfiek azonban a Gründlerektől egyszersmind el is különülnek, és magukat mántának nevezik. A második a nemzeti szint. Itt a tradicionális rendies Hungaricus tudatot a 19. század közepétől egyre erőteljesebben kezdi kiszorítani a magyar nacionalista érzület, olyannyira, hogy a századfordulótól a nyelvváltás jelei mutatkoznak. Trianon azonban ezt a folyamatot megakasztja, és a Bódva menti városokban a kárpáti népi német identitás kezd megerősödni. Ez a folyamat végül elvezet a kisebbségi létig, amely a harmadik értelmezési szintnek felel meg. A mánták nemzeti identitásáról lásd: Illyés 2005.

[10] Csepeli 1992: 11.

[11] A Bódva völgyének nemzetiségi és vallási tagozódásáról lásd részletesen: Bodnár 2002.

[12] Az anyaghasználat a népi építészet egyik legmeghatározóbb karakterjegye. A szlovák Jozef Vydra például építőanyagfajták szerint tipologizálta Szlovákia népi építészeti hagyatékát. Vydra 1958: 49.

[13] Népszámlálás 1910.

[14] Akárcsak más építészeti részletek, mint a füstelevezetés módja, a tetőfedés, a tornác megléte stb. Balassa M. 1985: 11.

[15] Baranyai B. 1970: 349–350.

[16] Erre jelenleg közvetlen bizonyítékaink nincsenek. Amit tudunk, hogy 18. század végi nagy tűzvész teljességgel elpusztította a várost, még a templomhajó is beomlott (Neupauer 1931–32, 135–136). Kő és vályogházak esetében nehéz lenne ilyen mérvű pusztulás elképzelni. A 18. század előtti idők lakóházaira csak a szórványosan megmaradt pincék, és egy darab, szekérrel is járható hatalmas fakapu utal.

[17] Népszámlálás 1910.

[18] A népi építészet meghatározó vonása, hogy főként helyben hozzáférhető anyagokat használ fel. Istvánfi 1997: 139.

[19] A faépítészet visszaszorulásnak lehet egy technikai magyarázata is, miszerint a boronaépítkezés szívósabban fennmaradt, mint a favázas építészet. Mivel azonban nincsenek adataink arról, hogy vidékünkön a 17-18. században, milyen jellegű falazatokat használtak, ezt a tényezőt figyelmen kívül hagyom.

[20] Bakó 1978: 48. Novák 1997: 25. Szabó 1969: 35.

[21] Paládi-Kovács 1973: 331-332. Varsik 1964: 279.

[22] A jóval népesebb Alsómecenzéf vagy Poprócs ennél lényegesen szűkebb földterülettel rendelkezett Népszámlálás 1910. Restrospektivni 1978: 1076.

[23] Népszámlálás 1910.

[24] U. o.

[25] A Felső-Bódva mentén Hacsava és Tornahorváti mellett történetileg jelentős még Áj és Jánok ruszin lakossága. Bodnár 2002: 110.

[26] Az orosz kifejezést Fényes Elek használta geográfiai szótárában. Fényes 1851: 118.

[27] Gönczi 2007: 10.

[28] Arról természetesen ezek a dűlőnevek nem tudósítanak minket, hogy a középkori, későközépkori kolonizáció idejére vagy a török utáni újranépesedés korára tehető-e a falu határrendjének keletkezése. Kassa vidék eredeti rendezési térképei  a Kassai Állami Levéltárban találhatók meg: Kötet: Mapy, azon belül: 16  (katastrálne mapy)  jelzetek: 161 oldaltól.

[29] Kovačevičová 2000: 150

[30] A két Mecenzéf autonómiája nem volt teljes, mivel a földesúri jogokat a jászói prépostság gyakorolta felettük. Fényes 1851: 75.

[31] Borovszky—Sziklay 1896: 326.

[32] A hámorüzemek száma 19. században meghaladta a százat. Guzsak 1983: 396.

[33] Borovszky-Sziklay 1896: 325.

[34] Az újkorban Kassa környékén több, a források vagy a népi emlékezet alapján németnek (is) mondható falunak tűnt el német jellege: pl. Alsómislye vagy Alsótőkés (Csíkvári 1941: 163).

[35] Kolivosko 2005: 23.

[36] Kolivosko 2005: 74.

[37] A vályog dominanciája annak fényében még beszédesebb, hogy az uradalom a Felvégen téglagyárat üzemeltetett.

[38] Alsómecenzéfieknek még azt is sikerült elérnie, hogy a földrajzi helyzetet felülírandó, más püspökséghez kerüljenek, így szabadulva meg a jászói prépost egyházi fennhatóságától. Ilyés 2005: 144.

[39] Csíkvári 1941: 190.

[40] Szabó 1948: 320.

[41] Csíkvári 1941: 50.

 

 

 

Asztali nézet